Tävlingsinformation

                                                            130428

 

Lite förklaringar

 

Här kommer Tommys mer detaljerade information om helgens tävlingar som jag lovade i det förra inlägget.

 

Lördagens körningar bestod av kval/timetrails, vilket innebär att man kör ett antal repor för att se hur bilen går och för att få reda på de rådande förhållanden på just den banan och vid just detta tävlingstillfälle. Eftersom att vi körde i två klasser så fick vi dubbelt så många repor. Det i sin tur betyder en sån här gång att det blir tufft att hinna kyla ner motor och växellåda mellan varje runda! Våra sex elever fick alla uppgifter att sköta när bilen kom in i depån efter varje körd repa/runda. Efter ett par-tre rundor så började de få rutin på det hela och Dave hann knappt stanna förrän det var febril verksammhet runt bilen! Av med huv, på med laddning på de två olika batterisystemen, tankning, nedkylning av växellåda och motor genom extra fläktar och genom att duscha vatten på kylarna till motorn och lådan. Vattnet sprejas med en fin stråle för att skapa förångning som i sin tur tar värme från kylarna för att förvandla vattnet till ånga, så kallad ; Evaporation. Det var tur vi fick många repor för att bilen hade en del "småfel" som behövdes sorteras ut, men på slutet av dagen fick Dave till tre repor inom tre hundradelar av en sekund! Nu kändes det som att vi var med och kunde slåss om placeringarna!!

 

På söndag morgon så fick vi ytterligare en testrunda i varje klass. Klasserna som vi körde i heter: Street Muscle, en klass med bara bilar med karosseri och utseende som en bil som skulle kunna köras på gatan, samt Bracket-1 som kan innehålla både"vanliga" bilar och bilar typ Altered och Dragsters. Bägge klasserna är så kallade "Bracket" klasser, det vill säga att det finns ett handikapsystem som gör det möjligt för snabba och mindre snabba bilar att mötas på ett rättvist sätt. Varje deltagare märker på sin bil vilken som är hans "idealtid" och den tiden bestämmer vilken tidsdifferens som sedan blir i starten! Dvs. att om en bil har satt tex; 10.00 som idealtid och den andra har satt 11.50, så får den långsamma starta 1.5 sec före den snabba. Och för att man inte ska kunna fuska och sätta en långsam tid på en snabb bil, så blir man automatiskt diskad om man kör under den tid man har satt. Och man vill ju inte sätta en för låg tid för att vara säker, för då ger man ju tid till motståndaren, och då har han ju lättare att vinna!! Alltså gäller det att ha en bil som är jämn och man MÅSTE veta vad man håller på med, därför så loggar man alla repor med väder, vind och alla yttre förhållanden utifall att vädret ändras från kval till Eliminering (som är själva tävlingen).

 

Elimineringen startade med en runda mot en ung tjej i en kompressormatad 2007 Dodge Magnum, tyvärr så rödlyktade Dave med två hundradelar av en sekund! surt!! Nästa klass som var Street Muscle, skulle köras nästan direkt efteråt! Vi hann dock till depån för en snabb nerkylning, tankning och lite laddning av batterier! Denna runda gick bättre! Dave vann mot en illgrön 2012 Camaro, som även prydde ryggen på denna tävlings T-shirt! Okej, när den första klassen skulle köras igen, så fanns det en möjlighet att köpa sig in igen för $20 efter första rundan!, detta är något som brukar användas vid få deltagare för att ge alla en chans att komma tillbaka, och naturligtvis tjäna lite extra pengar!! Men bara efter första rundan! Dave gjorde naturligtvis detta, denna gång mötte han en niosekunders dragster, och trots att Dave körde närmare sin idealtid så vann killen i dragstern på att han hade bättre reaktionstid. Okej en klass kvar! och den ropades ut att köra fram redan innan sista rundan gick av stapeln, nu är det hektiskt!! full fart tillbaka till depån för kylning, alla jobbar febrilt och som Dave sa; They working like a NASCAR Team!!! =) Sedan fram fort som attan!! Nu fick Dave möta en Ford Thunderbird från typ tidigt 90tal. Tyvärr så gick det lika illa som mot dragstern, Dave förlorade på en långsammare reaktion! Förklaring finns naturligtvis till att det gick så!; Dave har inte rejsat på ett halvår, bilen har en helt annan motor än sist, bakaxeln har fått en annan utväxlig och så vidare, det finns som sagt alltid en förklaring... =)

 

Tommy


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0